These are the 2024 Winners!

These are the 2024 Winners!

In Theater Amsterdam zijn vanavond de Lampen van de ADCN Dutch Creativity Awards uitgereikt. De Grand Prix én de Members Award gingen beide naar 100% (voorheen HALAL) die met “Culers del Món” (gemaakt i.s.m. Ambassadors, Nike, Patta, Paul Geusebroek) 7 Lampen wonnen (3x Brons, 3x Zilver, 1x Goud). Ook won 100% nog eens 3 Lampen op andere projecten waardoor ze in totaal met 12 awards, als grote winnaar van de avond, naar huis gingen. TBWA ging er als bureau met de meeste lampen vandoor, 10 stuks, verdeeld over 5 verschillende projecten. De KPN #beterinternet campagne van Dentsu Creative Amsterdam (i.s.m. Wefilm), waar de case “Stukje van Mij” onderdeel van is, viel ook goed in de prijzen (7 Lampen: 4x Brons en 3x Zilver).

De volledige lijst met winnaars zie je hier.


Grand Prix

De Grand Prix is de prijs die ieder jaar wordt toegekend aan het meest prijswinnende, creatieve en grensoverschrijdende project binnen verschillende disciplines. De Grand Prix-winnaar van dit jaar is “Culers del Món” door 100% voor “Patta, F.C. Barcelona, Nike”: het kloppende hart van elke voetbalclub zijn haar fans, en F.C. Barcelona begrijpt dit beter dan wie dan ook. De club viert deze levensader met een capsulecollectie in samenwerking met Nike en Patta, met als centraal thema het creatieve filter van het hart- en vaatstelsel van Barça-fans over de hele wereld. Het idee was om authenticiteit te creëren, waarbij de rauwe energie van Barcelona je bloed doet stromen en adrenaline door de kleuren van de club laat vloeien, "Blau" (blauw, voor de aderen) en "Grana" (dieprood, voor de slagaders). De monumentale release verenigt zo wereldwijd de Blaugrana fans en nodigt een nieuwe generatie uit om de gekoesterde Culers del Món erfenis te omarmen.

De avond werd extra feestelijk door optredens van Siggy & D1ns, onderdeel van de “Class of ‘23”, een project van Home voor Zalando & TopNotch en The Original Entertainment die het Keti Koti project (BUCK) voor The Black Archives Amsterdam vierden en de muziek hebben verzorgd van Culers del Mon (100%) voor Patta x Nike x FC Barcelona.

Opvallend dit jaar is het hoge aantal lampen dat in de Craft discipline werd uitgereikt ten opzichte van de Advertising discipline. Deze komen dit jaar nagenoeg gelijk uit. Tevens werd er in de Advertising discipline geen Gouden Lamp uitgereikt. De hoogste klassering werd behaald in de Next discipline, met uitzonderlijk goud in Passion Project en Young Directors.